Search website

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego dużym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Ożywiony rozwój portu Gdańskiego znaczącym zagrożeniem dla innych europejskich portówOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku uzyskuje kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a dynamika zmian zaskakuje wszystkich. Kiedy w ubiegłym wieku rozpoczęto przy nim pierwsze prace, to nikt nawet nie marzył że tak się to wszystko rozwinie. W końcówce lat dziewięćdziesiątych została zainicjowana idea uruchomienia w Gdańsku terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, gdyż już wtedy zauważono duży potencjał transportu morskiego. Do wykonania tak ambitnego zadania wybrano spółkę DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku została obsłużona pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się bardzo dynamiczny rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniej obsługi statków które przypływają z Azji. Przez to gdański port już w roku 2010 uzyskał wzrost o 180 procent, stając się dzięki temu jednym z najszybciej rozwijających się portów na świecie. Wzrost ten nie skończył się wcale, i następne lata także skończyły się sukcesem.

Dalszy milowy krok był w roku 2011, gdy port zaczął przyjmować największe jednostki o ładowności około 15,5 tysiąca TEU. Dzięki temu zaczął się on zaliczać do niezbyt licznego klubu głębokowodnych portów w Europie, co otwierało mnóstwo nowych możliwości, w szczególności mając na względzie jego doskonałą lokalizację. Port Gdański leży w tak korzystnym miejscu, że obsługiwać może całą Europę Środkową i Wschodnią, i tak bardzo jak się da wykorzystuje tę możliwość, przejmując coraz większą ilość ładunków transportowanych przez Morze Bałtyckie. Ostanie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już w chwili obecnej umożliwia konkurowanie z największymi portami tego regionu, między innymi Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu planuje, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i żeby to się udało planowane są następne ważne inwestycje. Między innymi rozpoczęła się budowa jeszcze jednego terminala kontenerowego, którzy znacznie powinien rozszerzyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsługiwanie dużo większej liczby statków.