Search website

Spadek liczby obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Duży spadek liczby obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spory spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Porcie w GdyniPort w Gdyni ze względu na blisko z nim sąsiadujący port w Gdańsku nie ma lekkiego życia. W szczególności że konkurent z sąsiedztwa postawił bardzo wysoko poprzeczkę, w w minionych latach zainwestował bardzo dużo, i to wszystko spowodowało, że pewna grupa klientów zdecydowała się na zmianę. Taką sytuację doskonale pokazywać będą statystyki. W roku 2015 w terminalu BCT przeładowano o około 120 tysięcy mniej typowych kontenerów w nawiązaniu do minionego roku, co daje w efekcie blisko 25 procent spadków. Spore spadki miał również drugi terminal w Gdyni, w nim z kolei było to w okolicach dwunastu procent. Widać więc świetnie, że póki co Gdynia zostaje nieco z tyłu jeśli się ją porówna z nieodległym Gdańskiem. W ciągu minionego roku kilku większych armatorów podjęło współpracę z DCT, również nowi przewoźnicy zaczynający transporty w nasz region Europy raczej będą wybierać Gdańsk. Wiadomo, że konkurencja to normalna rzecz, szczególnie jeżeli porty praktycznie sąsiadują, jednak pojawiają się już głosy o tym, że sytuacja jednak nie jest dobra.

Spore znaczenie na obecną sytuację Portu Gdyńskiego mają spóźnione projekty przy obsłudze jednostek o największej długości. Póki co nie zwiększono głębokości kanału, co przyczynia się do tego, że niewykonalne jest przyjmowanie największych kontenerowców, pomimo tego że portowa infrastruktura może na to pozwolić. To była jedna z głównych przyczyn przejścia grupy największych armatorów do Gdańska, gdyż ich statki zwyczajnie nie mogły dopłynąć pod terminal ze względu na zbyt płytkie trasy. Oprócz tego na taki stan rzeczy nałożyło się embargo z Rosją i duże spowolnienie chińskiej gospodarki, i w rezultacie statystyki były takie jakie były. Portowe władze liczą na to, że następny rok przyniesie jednak znaczne odbicie. Zakończono bowiem parę zaczętych kilka lat temu projektów, jakie powinny przygotować terminale na bezpośrednie przyjmowanie dużych jednostek. W dużym stopniu modernizacji oraz powiększeniu uległ park maszynowy, unowocześniono również place składowe i wykonano odpowiednie programy informatyczne które mają pomagać w zarządzaniu portem.