Search website

Plany na port kontenerowy

Najnowsze plany na port kontenerowy

Pomimo tego że aktualnie na światowych rynkach pojawił się duży kryzys związany z transportem kontenerów, to następne polskie porty dość poważnie rozważają rozpoczęcie inwestycji w tym kierunku. Wzorem do naśladowania może być tu port DTC w Gdańsku, który pomimo kryzysu zwiększył w ubiegłym roku całkowity tonaż przeładowane drobnicy, i ma w swoich planach następne wielomilionowe inwestycje w celu poprawy obsługi. Wszystko wskazuje na to, że na wybudowanie kontenerowego portu wielką ochotę zaczęło mieć Świnoujście. Zapewne będzie to kontynuacja planów rozwojowych, bo przecież bliska końca jest tam ogromna inwestycja obejmująca terminal gazu, w każdym razie już w październiku ubiegłego roku rozpoczęły się poszukiwania partnera, który chciałby poczynić inwestycje w wystawienie wszystkiego i później zajął się zarządzaniem uruchomionym terminalem. W chwili obecnej są to tylko pierwsze plany, portowe władze na razie nic nie komentują w tej sprawie. Jednak działania, które zostały poczynione, czyli rozpoczęcie poszukiwań inwestora wyraźnie świadczą o tym, że do projektu tego w Świnoujściu podchodzi się z dużą powagą.Plany na budowę portu kontenerowegoWszystko będzie wskazywać na to, że terminal, który jest w planach będzie położony na wschodzie od falochronu. Na dzień dzisiejszy tam się znajduje plaża miejska, jeżeli jednak projekt ruszy to trzeba ją będzie wyłączyć z turystyki. Tak jak wspominano już, zarząd portu na razie odmawia jakichkolwiek komentarzy , jednak w ZMPSiS już od dwóch lat realizowane są prace przygotowawcze do budowy. Według miejscowych źródeł głównym inwestorem będzie firma z Korei lub Chin, a wszystko będzie szacowane na ponad dwa miliardy. Jednak żeby dało się w ogóle ruszyć z robotami, konieczne jest uzyskanie zgody Rady Miasta, a także opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla danego obszaru. Jeśli nie będzie z tym problemów i projekt będzie zaakceptowany, to po wybudowaniu wszystkiego planowane jest obsługiwanie nawet milion jednostek kontenerowych w ciągu roku, co daje prawie osiemset tirów w ciągu dnia. A Świnoujście dołączyć wtedy będzie mogło do zwiększającego się grona krajowych portów, jakie mają możliwość obsługiwania standardowych kontenerów.