Search website

Niezbyt interesująca przyszłość kontenerowego transportu w najbliższych miesiącach

Niezbyt ciekawa przyszłość przewozu kontenerowego na najbliższe miesiące

Obecny rok w opinii specjalistów zatrudnionych w agencji Drewry nie zapowiada się najlepiej dla branży transportu morskiego. W jej opinii ceny za przewóz w dalszym ciągu będą mocno spadać, a w praktyce możliwości zmniejszenia kosztów przez firmy przewozowe osiągnęły już poziom, w którym mało da się zrobić. Nawet wypuszczenie na morza kontenerowców mających ładowność 18 tyś TEU nie poprawi sytuacji, ponieważ nie nie dają one aż tak dużo, jak pierwotnie zakładano. Trochę mniej radykalną teorię przedstawia agencja Maritime Strategies International. Jej eksperci planują dużo większy wzrost transportu towarów na szlakach między Acją a Europą, co przy równoczesnym oddawaniu na złom starych kontenerowców być może pozwoli armatorom na odrobienie chociaż części. Jednak nawet mimo tak optymistycznej prognozy nikt raczej nie twierdzi, że rynek transportu morskiego czeka w najbliższym czasie jakaś świetlana przyszłość. Szczególnie w świetle tego, że dużo prognoz wskazuje tylko na nieduży wzrost przeładunku w portach, a nawet jeśli tak się stanie, to branża z całą pewnością nie wyjdzie z kryzysu. Niezbyt ciekawa przyszłość transportu kontenerowego na zbliżające się miesiąceJedną z procedur wykorzystywanych przez armatorów na zmniejszenie wydatków stał się slow steaming. Polega on na zmniejszeniu szybkości płynącego kontenerowca, przez co będzie on potrzebował nieznacznie mniej paliwa. Wykorzystanie tego typu rozwiązania na pewno pozwala na oszczędność kilku procent paliwa, jednak przy powiększeniu ogólnego czasu transportu. Jednak okazało się ostatnio, że był to pomysł tylko na chwilę, ponieważ właściciele firm zastanawiają się coraz częściej nad jego wykorzystaniem. Zwłaszcza że obniżka cen paliw postawiła skuteczność ograniczenia szybkości statków pod sporym wskaźnikiem zapytania. Jak można wywnioskować po badaniach Alphaliner, na trasach między USA a Chinami prędkości średnie zwiększają się coraz bardziej, dochodząc nawet do 20 węzłów na szlaku do portów na zachodzie. Lecz na dalsze powiększanie prędkości nie bardzo można liczyć w najbliższych tygodniach. tygodni z 18 do 30 tysięcy dolarów dziennie powiększyła się cena bunkra, co przy panującym obecnie kryzysie na kontenerowym rynku dla wielu przewoźników będzie trudne do przeskoczenia.